Projekt linii kolejowej Zielona Góra (Grünberg) - Cigacice (Tschicherzig) autorstwa Gerharda Weilera, przygotowany w 1925 r. na prestiżowy konkurs architektoniczny im. Schinkla (niem. Schinkelwettbewerb), organizowany cyklicznie przez berlińskie Stowarzyszenie Architektów i Inżynierów (niem. AIV, Architekten- und Ingenieur-Verein zu Berlin).
Rozpatrywane były 3 warianty przebiegu linii; zob. ..... - oznaczone kolorami czerwonym (wariant podstawowy), zielonym i niebieskim. Całkowita długość linii: ...
Projekt linii kolejowej Zielona Góra (Grünberg) - Cigacice (Tschicherzig) autorstwa Gerharda Weilera, przygotowany w 1925 r. na prestiżowy konkurs architektoniczny im. Schinkla (niem. Schinkelwettbewerb), organizowany cyklicznie przez berlińskie Stowarzyszenie Architektów i Inżynierów (niem. AIV, Architekten- und Ingenieur-Verein zu Berlin).
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Rozpatrywane były 3 warianty przebiegu linii; zob. ..... - oznaczone kolorami czerwonym (wariant podstawowy), zielonym i niebieskim. Całkowita długość linii: - wariant 'czerwony': 18,437 km, - wariant 'zielony': 17,360 km. Stacje i przystanki (wariant 'czerwony'): - Grünberg (Zielona Góra), stacja, połączenie z linią kolei państwowych i linią kolei szprotawskiej; - 3,825 km: Kühnau (Chynów), stacja; - 6,665 km: Krampe (Krępa), stacja; - 8,635 km: Sawade (Zawada), stacja; - 11,135 km: Oderwald (Las Odrzański); przystanek osobowy; - 14,465 km: Hafenbahnhof Tschicherzig (Cigacice Port), stacja; - 18,437 km: Tschicherzig (Cigacice), stacja kolei państwowych (linia Konotop - Sulechów). Stacje i przystanki (wariant 'zielony'): - Grünberg (Zielona Góra), stacja, - 3,760 km: Kühnau (Chynów), stacja; - 5,980 km: Krampe - Sawade (Krępa - Zawada), stacja; - 10,060 km: Oderwald (Las Odrzański); przystanek osobowy; - 13,350 km: Hafenbahnhof Tschicherzig (Cigacice Port), stacja; - 17,360 km: Tschicherzig (Cigacice), stacja. Projekt obejmował przebudowę i rozbudowę stacji Zielona Góra, głównie jej zachodniej części, z całkowitą zmianą połączenia linii kolei szprotawskiej (Grünberg-Sprottauer Kleinbahn), budowę nowego mostu kolejowo - drogowego przez Odrę oraz budowę dworca w porcie odrzańskim w Cigacicach. Nie jest jasne, czy projekt linii Zielona Góra - Cigacice, zgłoszony na konkurs im.Schinkla, wiązał się z rzeczywistymi planami inwestycyjnymi, czy był tylko pracą studialną. Za tą pierwszą koncepcją mogłyby przemawiać korzyści dla Zielonej Góry, płynące z połączenia miasta z portem odrzańskim i ułatwienia w ten sposób transportu wyrobów zielonogórskich zakładów (zakłady metalowe Beuchelta, przemysł winiarski i włókienniczy) oraz sprowadzanych surowców i półproduktów. Linia stanowiłaby też impuls do rozwoju miasta w kierunku Lasu Odrzańskiego, tradycyjnego terenu rekreacyjnego dla Zielonej Góry. Wielki kryzys ekonomiczny, który wybuchł kilka lat później, spowodował zarzucenie planów budowy linii do Cigacic. Do tej koncepcji już nie powrócono. [jawc] |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
||