MENU
Projekt budowy nowej linii kolejowej z Zielonej Góry do Cigacic, opracowany przez Gerharda Weilera na konkurs architektoniczny im. Schinkla (Schinkelwettbewerb, 1925 r.).
Mapa północnej części ówczesnego powiatu zielonogórskiego, z naniesionym przebiegiem planowanej w 1925 r. nowej linii kolejowej. Plan przedstawia trzy alternatywne warianty przebiegu linii (zaznaczone kolorami czerwonym, zielonym i granatowym).

Dodał: jawc° - Data: 2017-12-06 01:12:02 - Odsłon: 1858
Rok 1925

Projekt linii kolejowej Zielona Góra (Grünberg) - Cigacice (Tschicherzig) autorstwa Gerharda Weilera, przygotowany w 1925 r. na prestiżowy konkurs architektoniczny im. Schinkla (niem. Schinkelwettbewerb), organizowany cyklicznie przez berlińskie Stowarzyszenie Architektów i Inżynierów (niem. AIV, Architekten- und Ingenieur-Verein zu Berlin).

Rozpatrywane były 3 warianty przebiegu linii; zob. ..... - oznaczone kolorami czerwonym (wariant podstawowy), zielonym i niebieskim.
Całkowita długość linii:
- wariant 'czerwony': 18,437 km,
- wariant 'zielony': 17,360 km.
Stacje i przystanki (wariant 'czerwony'):
- Grünberg (Zielona Góra), stacja, połączenie z linią kolei państwowych i linią kolei szprotawskiej;
- 3,825 km: Kühnau (Chynów), stacja;
- 6,665 km: Krampe (Krępa), stacja;
- 8,635 km: Sawade (Zawada), stacja;
- 11,135 km: Oderwald (Las Odrzański); przystanek osobowy;
- 14,465 km: Hafenbahnhof Tschicherzig (Cigacice Port), stacja;
- 18,437 km: Tschicherzig (Cigacice), stacja kolei państwowych (linia Konotop - Sulechów).
Stacje i przystanki (wariant 'zielony'):
- Grünberg (Zielona Góra), stacja,
- 3,760 km: Kühnau (Chynów), stacja;
- 5,980 km: Krampe - Sawade (Krępa - Zawada), stacja;
- 10,060 km: Oderwald (Las Odrzański); przystanek osobowy;
- 13,350 km: Hafenbahnhof Tschicherzig (Cigacice Port), stacja;
- 17,360 km: Tschicherzig (Cigacice), stacja.

Projekt obejmował przebudowę i rozbudowę stacji Zielona Góra, głównie jej zachodniej części, z całkowitą zmianą połączenia linii kolei szprotawskiej (Grünberg-Sprottauer Kleinbahn), budowę nowego mostu kolejowo - drogowego przez Odrę oraz budowę dworca w porcie odrzańskim w Cigacicach.
Nie jest jasne, czy projekt linii Zielona Góra - Cigacice, zgłoszony na konkurs im.Schinkla, wiązał się z rzeczywistymi planami inwestycyjnymi, czy był tylko pracą studialną. Za tą pierwszą koncepcją mogłyby przemawiać korzyści dla Zielonej Góry, płynące z połączenia miasta z portem odrzańskim i ułatwienia w ten sposób transportu wyrobów zielonogórskich zakładów (zakłady metalowe Beuchelta, przemysł winiarski i włókienniczy) oraz sprowadzanych surowców i półproduktów. Linia stanowiłaby też impuls do rozwoju miasta w kierunku Lasu Odrzańskiego, tradycyjnego terenu rekreacyjnego dla Zielonej Góry.
Wielki kryzys ekonomiczny, który wybuchł kilka lat później, spowodował zarzucenie planów budowy linii do Cigacic. Do tej koncepcji już nie powrócono.
[jawc]

  • /foto/6961/6961202m.jpg
    1925
  • /foto/6970/6970157m.jpg
    1925
  • /foto/6970/6970158m.jpg
    1925
  • /foto/6993/6993461m.jpg
    1925
  • /foto/6996/6996417m.jpg
    1925

Technische Universität Berlin

Poprzednie: Stacja kolejowa Zielona Góra Główna Strona Główna Następne: Młyn Barndta (dawny przysiółek)